Prawne aspekty zakładania stowarzyszeń

Zespół Kancelarii zapewnił obsługę prawną miłośnikom nauki, którzy chcąc sformalizować swoje działania postanowili założyć stowarzyszenie zajmujące się badaniami dotyczącymi zdrowia ludzkiego i popularyzacją nauki. Wspólna praca przyniosła rejestrację stowarzyszenia w Krajowym Rejestrze Sądowym!

Podejmując się pracy nad założeniem stowarzyszenia należy pamiętać, że zgodnie z definicją ustawową stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, które opiera działalność na pracy społecznej swoich członków. Podstawę funkcjonowania stowarzyszenia stanowi natomiast statut opracowany z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 07.04.1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. W tym zakresie warto pamiętać o tym, że prawo tworzenia stowarzyszeń przysługuje obywatelom polskim mającym pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawionym praw publicznych. Co więcej, statut stowarzyszenia musi określać między innymi nazwę stowarzyszenia, jego siedzibę, cele i sposoby ich realizacji, sposób nabywania i utraty członkostwa, władze stowarzyszenia czy sposób jego reprezentacji.

Jednak samo opracowanie statutu nie jest wystarczające do powstania stowarzyszenia. Konieczne jest zwołanie zebrania założycielskiego, w którym obligatoryjnie musi uczestniczyć co najmniej 7 osób. Tak zebrany komitet założycielski podejmuje uchwałę o powołaniu stowarzyszenia oraz przyjęciu statutu. Na pierwszym zebraniu należy również dokonać wyboru władz stowarzyszenia – zarządu oraz komisji rewizyjnej. Zgodnie z ustawą Prawo o stowarzyszeniach najwyższą władzą stowarzyszenia jest jednak walne zebranie członków.

Stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną z momentem wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego i również od tej chwili może rozpocząć swoją działalność. W związku z tym, że zakładane przez nas stowarzyszenie uwzględniło wśród swoich postanowień statutowych prowadzenie działalności gospodarczej podlegało wpisowi również do rejestru przedsiębiorców. Dodatkowo, dokonując wpisu stowarzyszenia do KRS należy załączyć tekst jednolity statutu, listę członków założycieli wraz z danymi osobowymi oraz oświadczeniem o spełnieniu warunków ustawowych, protokół z zebrania założycielskiego wraz z uchwałami o powołaniu stowarzyszenia, przyjęciu statutu, wyborze zarządu i komisji rewizyjnej, jak również oświadczenia członków zarządu o adresach do doręczeń. Wpis stowarzyszenia do KRS obejmujący jednocześnie wpis do rejestru przedsiębiorców podlega opłacie w wysokości 500,00 zł. Natomiast opłata za ogłoszenie wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym wynosi 100,00 zł.

Dokonanie wpisu stowarzyszenia w KRS to jednak nie koniec obowiązków ciążących na władzach powstałego stowarzyszenia. Zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu stowarzyszenia podlegające wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego należy zgłosić do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych w terminie 14 dni od daty dokonania wpisu do KRS. Dodatkowo, w terminie 21 dni od daty dokonania wpisu do KRS należy dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego w urzędzie skarbowym na formularzu NIP-8. Uzyskanie osobowości prawnej umożliwia również stowarzyszeniu otwarcie rachunku bankowego.

Założenie stowarzyszenia rejestrowego wymaga więc spełnienia istotnych formalności. Zespól naszej Kancelarii czuwa jednak nad tym by każda podjęta czynność była skuteczna i zgodna z prawem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *